Ako konzultant musím neraz riešiť spolu s klientmi expanziu ich firiem. Jednoducho ako to urobiť a hlavne zabezpečiť, aby to bol kontinuálny proces?
Medzi súčasnými, skutočne prosperujúcimi firmami existuje mnoho príkladov.
Pozrime sa napríklad na taký McDonald’s.
Čo robí manažment tejto firmy dobre, že dokážu tak rýchle expandovať na každom trhu a vlastne v rámci celého sveta?
Na čom vyrástli?
Ray Kroc, považovaný za zakladateľa (neskutočne vylepšil pôvodný systém bratov MacDonaldových), na tom pracoval od začiatku. Aj keď mal len jednu reštauráciu. Chcel mať rovnako dobré hranolky, hamburgery, obsluhu v každej z nich.
To, že vyvinul snáď najefektívnejší systém prípravy jedál a obsluhy zákazníka je každému jasné. To je ale len jedna časť úspechu. Prečo teda dokážu tak rýchlo expandovať?
Lebo majú vyvinutý vlastný systém. Výrobné postupy a fungovanie reštaurácií podľa McDonald’s pravidiel.
O čom sa hovorí?
Jednoducho o smerniciach. Takže museli začať zavádzať smernice, aby v každej z jeho reštaurácií dostal návštevník presne to isté. Štandardne to isté jedlo, rovnakej kvality a bol štandardne a rýchlo obslúžený. Bez ohľadu na to, kto ju prevádzkuje alebo kde na svete sa nachádza.
Dotiahli to do takej dokonalosti, že dnes otvárajú viac ako 200 prevádzok ročne. Teda zhruba každý pracovný deň jednu. Základom je, že všade používajú tie isté pracovné postupy a smernice.
Ako to použiť vo vlastnej firme?
Spíšte veci, ktoré Vám fungujú. Vydajte ich vo forme smerníc. Oboznámte s nimi pracovníkov. Nechajte im ich naštudovať a preskúšajte ich z nich.
NIE!
Musíte ich dodržiavanie Vy alebo Váš manažment sústavne kontrolovať. Buďte príkladom. A netolerujte pracovníkom žiadne “rozumné” porušovanie, či obchádzanie smerníc.
Ľudí s názormi: “Pravidlá sú na to, aby sa porušovali”, zosaďte z vedúcich pozícií alebo ich rovno prepusťte. Nenechajte si zničiť to, čo ste roky budovali, máte overené, funguje Vám a dostalo Vašu firmu na výslnie.
ano, len ste zabudol podotknut, ze im to trvalo 50 rokov... a tiez, ze tento sposob manazovania priniesol McDonaldu aj nie prave lichotive prirovnanie, citujem z Wikipedie: "V 80. rokoch 20. storočia sa v USA objavil termín McJob. Označuje nepríťažlivé, málo platené činnosti s malými vyhliadkami do budúcnosti. Pôvodne označoval prácu pre McDonald's, dnes sa používa ako označenie pre každú prácu, kde je typická vysoká fluktuácia zamestnancov, nízky plat a nie príliš perspektívne zamestnanie. McDonald's sa však touto definíciou cíti poškodený, preto požiadal vydavateľstvo Oxford English Dictionary, aby bolo toto heslo odstránené, pričom v tomto slovníku sa nachádzalo od roku 2001."
OdpovedaťOdstrániťcize by bolo namieste minimalne spomenut aj to, ze vyzadovanie dodrziavania internych smernic je samozrejme, no udrzanie zamestancov taktiez....
Vážený Anonymný, podľa štýlu ako ste napísali komentár ste zamestnanec. Verím, že aj Vy dokážete urobiť lepší hamburger ako p. Krock, no skúste vybudovať jednoduchú spoločnosť ktorá bude mať aspoň 5 celoročne zamestnaných ľudí. Potom možno pochopíte o čom je ten článok.
OdstrániťĎakujem za poučný komentár. Článok nemal byť óda na McDonald's. Čo sa týka vyžadovania a dodržiavania smerníc môže však byť príkladom pre mnohé firmy a podnikateľov...
OdpovedaťOdstrániťPresne tak, článok nie je o mzdovej politike McDonalds, ale o udržiavaní rovnakých podmienok v každej prevádzke. Zamestnávateľovi by malo samozrejme záležať rovnako aj na motivácii zamestnancov kam patrí aj mzdové ohodnotenie... Veľmi dobrý článok. McDonalds používa ako vzor viacero odborníkov v oblasti manažmentu a podnikania.
OdpovedaťOdstrániťPardon, obdivujem vsetkych ludi, ktori maju na nieco take zaludok, radsej si doma pripravim desiatu, aspon mi nie je zle z toho hromadneho bufetu, v ktorom okrem hranoliek nic nie je k jedlu, ak neratam talianske Mekac, tam ma prekvapili zakuskami....zle jedlo v kombinacii s utahanym, ale plne vytazenim personalom s minimalnou mzdou....to by sa kazdemu zdvihol obrad, najvacsou investiciou je prenajom pozemku....tam je ten spravny rozmach..........a mimochodom, zamestnanec, ktory nevytvori nieco sam, nie je produktivny, to tam moze byt rovno automat, nesmrdi, nepoti sa...
OdpovedaťOdstrániťTakéto veci sem nepatria, pokiaľ máte sťažnosti na McDonald's napíšte priamo im, na ŠOI alebo na inšpektorát práce...
OdpovedaťOdstrániťNevhodné anonymné príspevky budem v budúcnosti mazať!
Každý človek má predsa možnosť sa rozhodnúť, či sa niekde zamestná, alebo nie. Keď sa niekomu práce pre McDonalds nepáči, nech tam proste nepracuje. Je to práca vhodná ako brigáda pre študentov. Mnohí sú radi, že vôbec niečo majú. A komu tam nechutí, nech tam neje. Ja tam tiež nejem, ale uznávam, že Ray Kroc urobil šikovný ťah, je vhodné si z neho brať príklad. O to pozoruhodnejšie je, že svoju prvú reštauráciu kúpil, keď už mal na krku 50ku. Dovtedy bol tuším poisťovací alebo realitný agent alebo také čosi. Je to pre mňa teda pozitívny signál, že aj v 50ke sa dá začať a byť úspešný. Je prínosné inšpirovať sa múdrymi nápadmi a skutkami iných. Poukazovať na slabiny nie je zlé, ak je to za účelom vyvarovať sa podobných chýb, nie za účelom tak "od srdca a zbytočne" si ponadávať .
OdpovedaťOdstrániť