Asi každý človek, ktorý nastupuje do práce (zamestnania), chce byť alebo sa stať skvelým pracovníkom. Na to, aby to mohol dosiahnuť, musí robiť dobre svoju prácu, mať dobré vzťahy so svojimi spolupracovníkmi a byť hodnotný pre šéfa.
Čo to znamená “Dobre robiť svoju prácu?”
Na to, aby mohol človek robiť dobre svoju prácu, potrebuje vedieť, čo a ako má robiť. V tomto mu pomôžu pracovné a technologické postupy a samozrejme firemné smernice. Určite je to to prvé, s čím by sa mal vo firme oboznámiť a dobre to poznať. Problém nastáva, ak tieto veci vo firme spísané nie sú.
V zahraničí je bežné, že pracovník absolvuje pri nástupe do práce pohovor so šéfom, kde mu je povedané, čo od neho šéf očakáva a naopak, čo mu tolerovať nebude. Pre daného pracovníka je to super, lebo pokiaľ nevie čítať myšlienky šéfa, aspoň takto zistí, čo šéf chce alebo nechce.
Spolupráca s ostatnými kolegami začína formálne jeho zaškoľovaním na pracovnú pozíciu a neformálne v kuchynke na kávičke, pri cigaretke alebo v jedálni na obede. Toto všetko sú dáta, ktoré si musí zistiť a potrebuje vedieť na to, aby zapadol do teamu. Problémom je, že niekto toto zvládne za deň či dva, inému to trvá mesiace.
Ako z toho von?
Existuje jednoduchý postup, ako to zvládnuť veľmi efektívne. Doporučujem pri nástupe do firmy všetkým pracovníkom - nadriadenému, podriadeným a kolegom rozposlať krátky mail, ktorý obsahuje dva základné body.
V prvom bode sa predstaviť, uviesť pozíciu, na ktorú nastupujete a napísať im niečo o sebe, doporučujem hlavne pracovné skúsenosti.
A v bode číslo 2 požiadať pracovníkov, aby Vám napísali, čo od Vás očakávajú na Vašej pracovnej pozícii (funkcii).
Ak to zistíte, porovnajte to so svojou pracovnou náplňou (dajte pozor, aby Vám tam vaši kolegovia nepopísali veci, ktoré majú robiť oni sami). Nechajte si to schváliť Vašim šéfom a začnite to robiť. S Vašim priamym nadriadeným sa určite stretnite osobne, povedzte mu, že chcete dobre a svedomito vykonávať svoju prácu, vyžiadajte si pracovné postupy týkajúce sa Vašej pozície a smernice celého oddelenia (firmy), v rámci ktorého budete pracovať. Ostatným pracovníkom stačí poslať mail.
Vo firmách, kde je toto štandardný postup rýchlo zapadnete do teamu a tam, kde to nie je štandardné, aspoň zistíte, čo a ako máte robiť.
Teším sa, že sa začínate venovať aj zamestnancom. My tiež chceme byť produktívni a odovzdať svojmu nadriadenému čo najviac :)
OdpovedaťOdstrániťTak u nás vážení funguje toto úplne na 100 % ... ale bohužiaľ obrátene. Za cca 2 mesiace dávam výpoveď...
OdpovedaťOdstrániťPrečo nie hneď?
OdpovedaťOdstrániťPekny ucebnicovy clanok, ale neviem si prestavit, ako traktorista rozosiela maily po celom druzstve a agronom mu mailom odpoveda ze od neho caka nakosenu travu, mechanizator nechce poruchy a pod. Druhy priklad je operator jadrovej elektrarne, tomu odpovedali, ze ocakavaju od neho, ze nevybuchne.
OdpovedaťOdstrániťNuž, pokiaľ toto číta traktorista, tak tie maily bude vedieť rozposlať...
OdpovedaťOdstrániťČo sa týka operátora jadrovej elektrárne, ten, než ho pustia za pult musí mať naštudované také smernice a pracovné postupy a celé to natrénované, že určite vie, čo a ako má robiť.
V každom prípade v článku je popísaných niekoľko možností ako to urobiť, keď niekto nastupuje do novéj práce.