Ktokoľvek, kto riadi ľudí ich súčasne aj vedie. Takže či sa mu to páči alebo nie, je ich vodca. Na Slovensku sa viac používa slovo líder aj preto, že zahraničné firmy pôsobiace u nás majú bežne už na najnižších stupňoch riadenia pozíciu tzv. teamleader (tímlíder, tímlíderka).
V čom to má líder ťažšie od bežného pracovníka? Rozhodne má ďaleko viac zodpovednosti a hlavne k jeho bežnej práci na vedúcej pozícii pribúda tá najťažšia - práca s ľuďmi.
Sme ľudia a teda robíme aj chyby. Pokiaľ bežný pracovník urobí pri svojej práci chybu, je otázka, či sa na ňu príde a ak áno, tak je bežné, že sa k tomu šéf postaví pragmaticky a nájde riešenie ako z toho von alebo na tom zapracuje spolu s pracovníkom, aby sa to zvládlo. Jednoducho dostane šancu na nápravu. Len v prípade, že je daný pracovník veľmi schopný a uvedomelý napráva svoju chybu sám. Samozrejme, že kritiku za to že urobil chybu a prípadný následný postih (nechcem písať trest) za to často veľmi ale veľmi ťažko nesie, dokonca veľa krát to považuje za nefér. Samozrejme, že čaká, že sa mu odpustí.
Neviem, či ste si to uvedomili ale v prípade, ak spraví chybu šéf - líder, vidia a vedia to všetci. Takmer okamžite! A už hodnotia, kritizujú, samozrejme, že väčšina vie ako to treba urobiť správne alebo lepšie. To je ako keď sú majstrovstvá sveta v hokeji, tak najmúdrejší tréneri sedia v krčme či reštaurácii pri pive.
Neviem, kto to povedal ale celkom to zľudovelo - Po boji je každý generál.
Ale toto je len jeden z rozdielov.
Otázka však je aké majú vytvorené podmienky vedúci pracovníci v danej organizácii a teraz to myslím na akejkoľvek úrovni.
Prax ukazuje, že najčastejšie býva problém vo firmách, že šéfovia majú maximálnu zodpovednosť a skoro žiadne alebo veľmi malé kompetencie.
O čo ide?
Ako šéfovať a viesť ľudí, ak nemá šéf možnosť priamo odmeňovať či postihovať svojich podriadených? Má možnosť si vybrať ľudí do svojho teamu alebo nie? Má možnosť jednoducho prepustiť, či vymeniť v teame ľudí?
Ďalej, ako a čím ich má motivovať? A má na to podmienky a rozpočet? Musí sa pýtať, či dávať si schvaľovať motivačné programy pre tých ktorým šéfuje?
Častá je aj otázka ako viesť ľudí, keď nie je vo firme jasne stanovený cieľ. A vôbec, vie líder, vodca, šéf kam ich treba doviesť? Je cieľ skupiny, pracovného teamu v súlade s firemnými cieľmi a je to skutočne to, čo chce majiteľ (majitelia)?
Aký je z toho záver?
Sú teda dve základné chyby - to, čo bráni šéfom, vodcom, lídrom byť lepšími a to chýbajúce alebo nejasné ciele a nerovnováha medzi zodpovednosťou a kompetenciami.
Pokiaľ chcete vedieť o tejto problematike viac, získať návod ako sa vypracovať a stať skutočným vodcom bez ohľadu na to, či riadite malý lebo veľký team, kliknite sem.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára