Článok by sa kľudne mohol volať aj “Dodržiavať smernice sa vyplatí”. Medzi právnikmi sa traduje táto anekdota:
Jedno zo základných procesných pravidiel, ktoré učia na amerických univerzitách budúcich právnikov znie:
Nikdy neklaďte otázku, o ktorej neviete ako bude na ňu svedok odpovedať!
Na súde, v južanskom malomeste, predvolal štátny žalobca svedkyňu - staršiu pani svedčiť...
Obrátil sa na ňu:
"Pani Jonesová, poznáte ma?"
Ona odpovedala:
"Nuž, áno, poznám vás pán Williams. Poznám vás od detských čias, boli ste pre mňa veľkým sklamaním. Klamete, podvádzate vašu ženu, manipulujete ľudí a rozprávate o nich za chrbtom. Považujete sa za štramáka, hoci v skutočnosti nemáte ani toľko rozumu, aby ste pochopili, že nie ste viac, ako drobný byrokrat. Áno, poznám vás."
Právnik úplne skamenel. V rýchlosti nevedel čo má urobiť, tak ukázal prstom na obhajcu a spýtal sa:
"Pani Jonesová, poznáte obhajcu?"
Ona opäť odpovedala:
"No, áno, poznám aj pána Bradleyho od jeho mladých čias. Je to bigotný lenivec a má problém s alkoholom. Nedokáže si s nikým vybudovať normálny vzťah, jeho právnická kancelária je jedna z najhorších v celom štáte. To ani nehovorím o tom, že podviedol svoju manželku s tromi rôznymi ženami. Jedna z nich bola vaša manželka. Áno, poznám ho."
Obhajca takmer zomrel.
Sudca požiadal oboch právnikov, aby pristúpili k nemu a veľmi tichým hlasom im povedal:
Ak sa jej ktorýkoľvek z vás, idiotov, opýta, či svedkyňa pozná mňa, pošlem vás oboch na elektrické kreslo.
A aké je z toho poučenie pre manažment a firmy?
Ľudia vo firmách si akosi zvykli, že smernice väčšinou niečo prikazujú alebo zakazujú. No nie je to úplne celá pravda. Smernice sú pravidlá.
Jednou z málo známych a málo používaných definícií smernice je, že je to niečo (napríklad pracovný alebo technologický postup, pravidlo, zásada, ...), jednoducho to, čo vo firme funguje, je to dlhodobo overené v praxi a prináša to výsledky.
Teda dobré smernice zabezpečia dobré prežitie firme, pracovníkom, manažérom a samozrejme aj zákazníkom.
Postoj “predsa všetci vedia” je síce múdry, ale novým pracovníkom nepomôže.
Preto to treba spísať. Ale spísať ich však nestačí. Je ich potreba presadiť do praxe.
Inými slovami, pracovníci ich musia poznať, používať a dodržiavať.
To platí aj pre manažment - ten ich navyše musí presadzovať a vyžadovať a kontrolovať.
Pekný deň! Na tom príbehu som sa veľmi dobre pobavil. Zaujímavý pohľad na smernice, aj keď sprvu som sa v tom stratil. Michal Nemčík, Košice
OdpovedaťOdstrániťTak je dobre, že si sa nestratil!
OdstrániťPochopiť koncept pojmu "smernica" je zrejme kľúčovým fenoménom pre mnohých. Dá sa to pozorovať už aj pri vyplňovaní testu vodcovských schopností....
OdpovedaťOdstrániťSkvelý postreh! Je to pravda.
OdstrániťNa definícii a následnom spísané smerníc som bol zaseknutý asi 3 roky. Stále sa mi to plietlo Nakoniec som to pre seba rozdelil nasledovne:
OdstrániťSMERNICA - obsahuje všeobecné pravidlá na fungovanie, ZÁSADY, PRINCÍPY, ktoré sú nemenné. Smernica vo firme je to niečo ako zákon, ktorý schvaľuje výlučne majiteľ. Návrhy smerníc môžu písať všetci spolupracovníci. Ak je návrh dobrý a je v súlade s firemnou filozofiou, majiteľ smernicu schváli a zaradí do organizačného systému.
Ak sa povie SMERNICA, v písomnej forme to môže to byť jedna z nasledovných:
SMERNICA - má platnosť len pre jeden post, len v jednom Popise pracovnej pozície.
VŠEOBECNÁ SMERNICA - je smernica platná v celej organizácii. Usmerňuje fungovanie všetkých postov.
SPOLOČNÁ SMERNICA - je smernica , ktorá upravuje vzťahy a komunikáciu niekoľkých postov, napríklad Vzťahy obchod - výroba.
NÁVOD - je podrobný popis, ako vykonávať určitú konkrétnu činnosť, pracovať s konkrétnym programom alebo zariadením.
SPOLOČNÝ NÁVOD - je návod určený pre viaceré posty v organizácii (napr. mailový program)
Plne súhlasím s článkom, smernice nestačí len spísať...
PS: Test vodcovských schopností by som skôr preložil ako Test schopností robiť vedúceho a riadiť sa smernicami a príkazmi nadriadených.
S. Jiroušek