O čom idem písať?
O tom, ako (ne)stanovovať ceny výrobkov.
Ako som zistil za posledné obdobie, tak hlavne vo výrobných a strojárskych firmách sa do ceny výrobkov nekalkulujú žiadne náklady na marketing alebo náklady spojené s predajom.
To je samozrejme možné, ak ste v rámci nadnárodného koncernu v pozícii “Plant” teda výrobný závod.
Tam ide skutočne o to, že ceny surovín plus ceny energií a cena práce dajú spolu tú najnižšiu výrobnú cenu. Ešte je tu otázka dopravy, či ju znáša koncern alebo výrobný závod.
Ale v prípade, že nie ste súčasť takéhoto koncernu alebo holdingu firiem, tak sa takto ceny kalkulovať nedajú.
Ale potom navštíviť osobne 200 klientov ročne je pre nich niečo mimoriadne a časovo, ale hlavne finančne náročné.
A samozrejme akékoľvek čiastky na toto a marketing alebo len podporu predaja sa im zdajú zbytočné a drahé.
Minimálne tam však chýbajú náklady na vývoj, technológie, reklamácie a náklady spojené s predajom a marketingom.
Vedeli ste, že ak kupujete auto, tak 1000 až 1500 EUR z ceny vozidla na predajni tvoria náklady na marketing a reklamu? U drahších modelov je to ešte viac!
A to sú náklady na 1 vozidlo, ktoré plánuje len Importér.
Samozrejme, že samotný výrobca dáva do marketingu ďalšie a nemalé prostriedky.
Neveríte?
Veď napríklad Australian Open sponzorovali výrobcovia - KIA, Rolex a ďalší.
Možno sa natíska stará známa otázka:
Čo je väčší problém - vyrobiť alebo predať?
Aktuálne najväčší problém je vyrobiť za takú cenu, aby bolo predajné.
OdpovedaťOdstrániťSúhlasím s pánom Alaxinom. Môžem urobiť detailnú nákladovú analýzu a kalkulovať do ceny všetky "oprávnené náklady" keď nakoniec zistím, že ázijská konkurencia je o 1/3 nižšie. A čo teraz?? Vzdať sa a (ne)zarobiť aspoň na podnikovú réžiu? Martin Rybár
OdstrániťUrčite áno, no tak ako to popisujem v článku sa firmy správali aj pred krízou, keď mali dosť zákaziek a nebol taký tlak na ceny.
OdstrániťJe jasné, že keď potrebujete prežiť, každá zákazka dobrá ale tak sa nedá fungovať dlhodobo
Také zákazky podľa mňa by mali byť len u mienkutvorných zákazníkov, ostatných nie odignorovať, ale dať im cenu normálnu... Mimochodom u nás aj mienkutvorný zákazníci dostávajú normálnu cenu na začiatku... Aj napriek obavám o prežitie...
OdstrániťČasto býva problémom správne priradenie "oprávnených nákladov". Výrobná réžia nie je oprávnený náklad, najme ak máme nevyťažené technológie. A ak si riaditeľ kúpi nové auto, tiež sa dá diskutovať o oprávnenom náklade.
OdpovedaťOdstrániťAle procesné kalkulácie, ktoré to dokážu sprehľadniť, využíva len málo firiem ...
Milan Veščičík
To je pravda.
Odstrániť