Toto porekadlo alebo ak chcete ľudovú múdrosť nájdete asi v každej krajine alebo kultúre.
Pre niekoho je to hra na istotu, pre iného zbytočné zdržiavanie.
Napriek tomu, že v nasledujúcom príklade si nikto nedovolil urobiť nejakú chybu naschvál a bolo tam urobených tisíce kontrol a niekde aj viacstupňových - predsa len sa našla - vlastne až následne sa pri dôkladnej analýze zistila jedna malá, ale kardinálna chyba.
Bola to sonda za 320 miliónov dolárov - Mars Climate Orbiter (MCO). Čo sa stalo? Nuž len to, že všetci dodávatelia vývojári vo svojich výpočtoch rátali v metrickej sústave s metrami a kilometrami a jeden dodávateľ v americkej sústave v yardoch a míľach. Vzniknutá chyba asi 80 km pri pristávaní rozhodla o neúspechu tejto sondy. Pravdepodobne zhorela v atmosfére Marsu.
Aj keď sa stala chyba, program dobývania Marsu to nezastavilo, len zbrzdilo.
Otázka je, čo sa deje v bežnej firme.
Koľko chýb, ktoré sa jednoducho prehliadnu, urobia pracovníci firmy denne alebo týždenne?
A keď sa rieši reklamácia zákazníka, jasne, že sa vyrieši nejako v jeho prospech a v zákonnej lehote, len negatívna správa sa šíri 10 krát rýchlejšie ako pozitívna.
A potom nastáva neraz hra v rámci firmy - na koho tú chybu hodíme? Na externého dopravcu, sklad, výrobu, nákup, kontrolu?
Alebo sa bude čakať, že si to nikto nejako moc nevšimne? Taká tá solidarita medzi zamestnancami. Lebo minule som pochybil ja a Mišo ma nepráskol, tak teraz prikryjem ja jeho, lebo inak by prišiel o prémie a on má predsa 4 deti…
A na druhú stranu, hlavne, že sme poriešili zákazníka a dalo sa to do poriadku. A nikoho ani nenapadne, že takto vo firme sami pracovníci vyrábajú nadprácu - teda prácu navyše, ktorú musí niekto spraviť.
Samozrejme, firmy to nezastaví, no pomaly, ale isto ich to spomaľuje, nedovoľuje im to využívať ich kapacitu naplno a brzdí ich vlastnú expanziu.
Čo by bolo treba štandardne s týmto urobiť?
Analyzovať presne, kde sa stala chyba, situáciu vyriešiť a napísať smernicu (ktorá zistenú chybu včas odhalí a zabráni jej vzniku) a upraviť pracovný alebo výrobný postup tak, aby sa danej chybe predchádzalo a už sa nestala. A preškoliť všetkých pracovníkov, ktorých sa to týka.
A čo, ak to takto nenapravíte?
Pozrime sa na to, ako sa to bežne robí vo firmách.
Najčastejšie sa nakoniec v bežnej firme chyba nájde, odstráni a ľuďom sa povie na čo majú dávať pozor. A oni tú istú chybu urobia o 3 mesiace zase, lebo niekto zabudol, alebo tam majú na pracovisku niekoho nového. Také malé "Kocúrkovo", ktoré niekde trvá už dobrých 25 rokov...
Zase sa len pribrzdíte...
Zase sa len pribrzdíte...
Ale niekedy sa podarí aj opak.
Na druhej strane sonda Opportunity bola plánovaná na výdrž 3 mesiace a pracuje už viac ako 10 rokov. Je to super, aj keď to nikto nečakal.
Len taká malá pripomienka...Skloňujete Mars a obrázok Mesiaca
OdpovedaťOdstrániťMáte pravdu, super, že ste si to všimol. Sú to moje fotky mesiaca pri splne. Mars sa mi zatiaľ takto nepodarilo vyfotiť...
Odstrániťďalšia chybička sa vlúdila, tentokrát do gramatiky. Správe po slovensky má byť: Máte pravdu, že ste si to VŠIMLI.... nie všimol a je jedno, či je to adresované žene, alebo mužovi.................
Odstrániťnevedela som, čo mám zvoliť, aký účet, je to pre mňa "španielska dedina"
OdstrániťZuzka, Ďakujem za jazykové okienko, už dlho si mi nič neopravovala.
OdstrániťVšetko je fajn, len nechcime pri všetkých činnostiach z ľudí robiť robotov. Ak by všetko muselo fungovať vždy len tak ako niekto niečo napíše, že mu funguje tak by veľa nových, inovatívnych vecí nevznikalo. Ak niekto to napíše ako radu tak je to ok - pre poučenie, ale preboha len nerobme zo všetkého smernice. Sú určite špecifické oblasti, kde presné normy a ich dodržiavanie a pravidelná kontrola sú dôležité, ale keď začneme tvrdiť, že len jeden jediný pracovný postup je ten správny, naozaj nemyslím, že je to dobré...
OdpovedaťOdstrániťSuhlasim s predchadajucim prispevkom - smernice naozaj vedia uplne zabrzdit inovativneho ducha a vypudit z firmy ludi, kt potrebuju na veci pozerat inak ako cez predpisane sablony. Tu urcite plati heslo "vsetko s mierou", je ine riadit chod jadrovej elektrarne alebo vyrobu lietadiel a uplne ine riadit team kreativnych ludi, kt navrhuju napr. marketingovu kampan pre noveho zakaznika ...
OdpovedaťOdstrániťDajme tomu, že z toho spravíme smernicu. Ak je to výrobná firma, kde jeden pracovník robí veľa činností, tak musí poznať aj veľa smerníc. V predošlom príspevku je "všetko s mierou". Ak z toho nebude smernica, je fakt, že sa to môže zopakovať. Toto vieme, ale kde je nejaké riešenie, nejaká dobrá rada v tom článku -Pribrzdené firmy?
OdpovedaťOdstrániť