Ak máte problémy s pracovníkmi, tak je to bežné. Ak ich nemáte, tak vám gratulujem!
Nemyslite si, že ste jediní na svete. Teraz som služobne v Afrike (zlatonosné pobrežie) a dá sa povedať, že niečo je veľmi podobné ako u nás, a niečo aj veľmi odlišné.
Nemyslite si, že ste jediní na svete. Teraz som služobne v Afrike (zlatonosné pobrežie) a dá sa povedať, že niečo je veľmi podobné ako u nás, a niečo aj veľmi odlišné.
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že ľudia tu majú na všetko čas.
Základný rozdiel oproti nám je podnebie - teda, že tu je skutočne veľké horko a bez klimatizovaného hotela by som ja osobne neprežil.
Ale poďme si porovnať prístup k práci a ako to tu vlastne funguje.
Asi hlavný rozdiel je ten, že tu tí pomalí pracovníci pracujú za skutočne minimálnu mzdu, ktorú však neurčuje štát. Je jasné, že sa od roboty nepretrhnú. Rozdiel však je, že si môžete dovoliť mať aj troch pracovníkov na pozícii, kde by na Slovensku stačil jeden.
Takže napríklad u nás máte na hoteli „pokojskou“, tu sú na to traja.
Jeden len zadáva prácu, druhý to vykonáva svojou ležérnou rýchlosťou - častokrát priamo pod jeho dohľadom, a to najhlavnejšie, čo u nás vo veľa firmách chýba - tretí nerobí nič iné, len kontroluje kvalitu práce podľa hotelových štandardov.
Na druhej strane faktom je, že vás v hoteloch nenechajú nosiť kufre, či už prichádzate alebo odchádzate a nič za to nepýtajú.
Vo veľkých hoteloch sú rozhodujúci ľudia spojení vysielačkami. Takže keď sa mi pokazilo WC, tak som to išiel nahlásiť na recepciu a než som prišiel na izbu, tak pri dverách stál údržbár (samozrejme s vysielačkou za pásom), ktorý už vedel, čo nefunguje. Celé to bolo vybavené (a samozrejme opravené) za 5 minút.
Kde je tá pomalosť?
No toto píšem o hoteli, ktorý tu vlastnia Číňani (viete to podľa všetkých nápisov, dokonca aj ovládania na klímu, ovládača televízora, toaletného papiera, zubnej kefky a pasty, … - všetko dovezené z Číny) - tí vedia, ako to zorganizovať tak, aby to šlapalo ako hodinky.
Zaujímavé je to v reštauráciách - a prešli sme ich niekoľko.
Rovnaká pomalosť personálu. Pokiaľ si niečo vyberiete z jedálneho lístka, kľudne aj 4x vám prídu povedať že to nemajú. A je jedno, či sa jedná o pivo, nealko alebo jedlo. Takže je lepšie sa pýtať čo majú ako si vyberať z jedálneho lístka.
Teda čakať na jedlo 30 minút je tu veľmi rýchly servis a obsluha. Keď zaplatíte, počkať si na výdavok neraz trvá aj dobrých 15 minút. Takže si zvyknete a prestanete sa ponáhľať aj vy. Našťastie nechávať tam sprepitné nemusíte, nikto na to nie je zvyknutý a na druhú stranu vám to k ničomu nepomôže, lebo sa tam aj tak už nevrátite…
Niekto z nich (Afričanov) nám povedal:
„Nám (čiernym) dal pán boh čas, vám (bielym) hodinky.“
Ale predsa je tu jeden podstatný rozdiel, každý vám bol ochotný pomôcť, bez ohľadu na to, či ste mu niečo za to dali alebo nie. A to som si prešiel aj zopár úradov a ministerstiev - títo ľudia sú študovaní a celkom kompetentní.
A zabudnite na vyhradené úradné hodiny (pondelok, streda niekde aj piatok ako je to u nás) - jednoducho tam prídete a riešite veci. Ak tam aj niekto nie je, tak mu zatelefonujú a on povie kto to s vami a ako bude riešiť. Dobrá skúsenosť.
Ešte jedna vec je tu zaujímavá - na čo a ako tu ľudia bežne používajú hlavu.
Accra, 30.10.2015
Zaujímavé porovnanie a skúsenosti. Kazo, dík za článok. :-)
OdpovedaťOdstrániť