Jednoducho sa jedná o situáciu vo firme, kedy jeden pracovník niečo nespraví, druhý to zistí a nechá to tak. Teda, len aby sa o tom šéf nedozvedel. A čakajú, či sa to prevalí…
Pozrime sa na konkrétnu situáciu:
Pracovníčka expedície má pripraviť všetky výdajky tovaru v deň, kedy ich príjme. Teda všetko, čo príde do 14:00 musí do 16:00 pripraviť a odovzdať do skladu. Ponáhľa sa domov a jednu (možno niekoľko objednávok) objednávku si nechá na zajtra a o 16:00 ide z práce. Vo firme štandardne pracovníci skladu podľa pripravených výdajok zabalia a vyskladnenia tovar. Keďže táto jedna objednávka tam nebola, tak ju nezabalia a neodošlú zákazníkovi. V dodacích podmienkach je doba doručenia 24 h, čo u tohoto zákazníka samozrejme nestihnú.
Pracovníčka odbytu však ráno do práce nepríde, pretože má choré dieťa a ide s ním k lekárovi. Do práce príde až poobede, potom vybaví túto objednávku, odovzdá ju do skladu a skladníci ju odošlú nasledújúci deň zákazníkovi.
Čo sa stalo?
Zákazník nedostal svoj objednaný tovar načas, tak ako majú uvedené na webovej stránke a ako mu sľuboval predajca. A tak nahnevaný volá do firmy.
Vo firme samozrejme všetci tvrdia, že všetko bolo načas a pracovník skladu nepovie na pracovníčku odbytu, (pretože doma má choré dieťa a ešte prišla do práce!) že mu danú objednávku dala neskoro a preto ju neskoro vyskladnili. Predsa nie je práskač! On tvrdí svoje - všetko, čo dostaneme daný deň zabalíme a riadne vyskladníme.
Prečo takto koná?
Možno, že ona na neho niečo vie, možno z akejsi kolegiality, možno…
Čo sa vlastne stalo?
Z pohľadu pracovníkov, ktorých sa to týka - skoro nič.
Len JEDEN nespokojný zákazník.
Nakoľko sa však negatívne informácie šíria 10-krát rýchlejšie ako pozitivne, toto samozrejme má dopad na danú firmu.
Nejde len o to, že daný zákazník v tej firme už pravdepodobne nebude nakupovať, ale on to zverejní na Facebooku a na sociálnych sieťach. Pre firmu je vždy veľmi ťažké bojovať s takouto reklamou, pretože častokrát o nej ani nevie.
Toto je niečo, čo nepoškodilo len jedného zákazníka, ale skryte to poškodzuje celú firmu.
Ak má firma dvesto ľudí, tak sa jedná o dvesto ľudí.
Ak teda v dnešnej dobe nemáte dostatok zákazníkov, možno je načase začať riešiť vo firme niečo, čo sa volá falošná kolegialita.
Čo to je?
Falošná kolegialita = skrývanie a ututlávanie chýb, nedokončenej práce, lajdáctva a nedôsledností pred šéfom. Ak na to nikto nepríde alebo neupozorní, tak je to v poriadku. Taká HRA pre nadriadených - my makáme poctivo a všetko robíme dokonale, len vy nás zle platíte.
Je možné, že to je pravda, ale ako takéto firmy prežívajú a ako sa majú zamestnanci pracujúcich v takýchto firmách?
Veď si len zoberme, čo tento jeden človek (pracovníčka) spôsobil alebo mohol spôsobiť.
Zákazník volal obchodníkovi, vynadal mu, takže to musel riešiť a vyrušil ho v jeho bežnej práci. Ten to odovzdal na reklamačné oddelenie, skoro určite to zisťoval a volal vedúcemu do skladu, prečo to neodoslali včas, tam zas niekto zisťoval, že oni tú výdajku ráno nemali, že to nedostali. Ak sa o tom ešte dozvedel šéf, …
Takže táto jedna maličkosť urobila nadprácu alebo zamestnala vo firme ďalších najmenej 5 ľudí, ktorí si mali robiť svoju prácu (alebo niečo pre zákazníkov) a namiesto toho dávali do poriadku niečo, čo sami ani nespôsobli.
Inými slovami 5 ľudí rieši vec, ktorú spôsobil 1 pracovník, ktorý samozrejme chce výplatu a prémie.
Tomu sa hovorí SLOVENSKÁ EFEKTIVITA práce.
Viete koľko takejto nadpráce sa dá vo firme vyrobiť, len tým, že pár jednotlivcov nerobí to, čo má? Začína sa ukazovať, že firma tak asi s 25 pracovníkmi ani zákazníkov nepotrebuje, oni sa zamestnajú aj sami - vystačia si aj sami…
Málokedy sa ľudia pozerajú na veci takýmto spôsobom. A to je odpoveď, prečo majú také nízke platy. Jednoducho zákazníci nebudú platiť za niečo, čo nie je dobré alebo dokonalé.
Ak si myslíte, že sa vlastne nič nestalo, tak sa pozrite na to svojimi očami.
Budete spokojní a šťastní, ak si niečo objednáte a nepríde vám to načas alebo vám dodajú niečo iné? Budete priateľom vrelo doporučovať danú firmu? Nepoviete náhodou kamarátom, aby si dávali pozor? Myslím, že toto je úplne normálne.
Len kto niečo takéto povie tej pracovníčke vo firme, my - nespokojní zákazníci to nie sme…
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára